Kaasaegne mööbel ja polster (poroloon, teised täidised) vedruplokid, lintspiraal vedrud.

 

Kaasaegsed polstrid ja -täite, pealismaterjalid.

 

Where traditional upholstery techniques are used today, not a lot of progress has been made since the Victorian era.Tänapäeva, kaasaegse masstoodang mööbli puhul kasutatakse eraldi spiraalvedrude asemel vedruplokke v. lint siksak vedrusid. Naturaalse mereheina, hobujõhvi jne. asemel kasutatakse sünteetilist porolooni ehk õige nimega vahtpolüuretaan,mis on pehme ja elastne vaht, mille mahust ligi 90% moodustab õhk. Aja jooksul valguse toimel porolooni värvus ja omadused  muutuvad. Porolooni kasutusiga ei ületa kümmet aastat. Ka pealiskangad on valdavalt sünteetilised. Masstoodang on mõeldud tänapäeva inimeste vajaduste rahuldamiseks. Nende ekspluatatsiooniiga on  lühem. Võrreldes ajalooliste, klassikaliste lahenduste ja materjalivalikutega.

Odavad lahendused ja materjalivalikud võimaldavad madalat hinda. Lühendavad aga kasutusaega. Tavaliselt tuleb viie- kümne aasta pärast pehme mööbel välja vahetada.

 

Kaasaegse tugitooli polstri läbilõige   Vedruplokk

                               Kaasaegse tugitooli polstri läbilõige.                                                               Vedruplokk

                            a.       siksak lintvedru, kaetud materjaliga.

                            b.      Poroloonikiht kaetud vatiini ja

                                      pealismaterjaliga.

  1.               c.         Poroloonitäidisega eraldiseisev

                                      istmepadi.

Poroloon   kahest erineva tihedusastmega poroloonikihist voodi- madrats kaetud vatiinkihi aluse peal tepitud pealiskangaga .

 

poroloon                                          kahest erineva tihedusastmega poroloonikihist voodi- madrats

                                     kaetud vatiinkihi aluse peal tepitud pealiskangaga .

 

Lint siksak vedrudLint siksak vedrud.

 

DUNLOP LATEKS VAHTPOLÜURETAAN  EHK  POROLOONMADRATS

Dunlop Lateks   Dunlop Lateks madrats

   Dunlop Lateks                                                         Dunlop Lateks madrats    

                                    

1926. aastal võetakse kasutusele Dunlop Lateks madrats. Mida valmistatakse kahel meetodil  Sri  Lankal kasvavast hevea -ja kummipuu mahlast. Esimene aste on dunlop’ meetodil see, kus saadud kummipuu mahl tsentrifuugitakse, et eraldada vesi lateksist. Seejärel valatakse saadud tooraine vormidesse ja kuumutatakse. Dunlop’ tehnoloogia kasutuselevõtt on midagi, mida kasutatakse tänase päevani lateksmadratsite – ja  patjade valmistamisel.

Talalay protsess on dunlop protsessiga võrreldes keerukam. Lateksiga on täidetud  hermeetiliselt suletud anum, kuhu lisatakse hallitusseened ja imetakse õhk välja. Seejärel kogu mass külmutatakse, mis stabiliseerib tekkinud materjali ja talalay lateksi loomise protsessi. Saadud materjali on võimalik valmistada erineva tugevusega. Mis eristabki materjali dunlop lateksist, samuti hind.

Talalay lateks           Talalay lateks

 Talalay lateks                                                                                     Talalay lateks

 

    Dunlopilleo lateksi leiutas 1929 aastal Dunlop Fort Dunlop’is töötanud teadlaste rühm eesotsas E.A. Murphyga. Algul ei õnnestunud teadlastel saavutada õiget kontsentratsiooni püsimullide stabiliseerimiseks. Murphy abikaasa soovitas saadud massi segamisel kasutada mikserit, mille suurem modifikatsioon osutuski tõhusaks. Esimene Dunlop madrats müüdi Inglismaal 1931. aastal. Teise Maailmasõja ajal kui Jaapan okupeerib Malaisia, katkeb madratsite tootmine seoses tooraine nappusega. Dunlop madratsid on sellel perioodil saadavad ainult arsti retsepti alusel. Sõjajärgse perioodi lõppedes taastub Dunlop vahtlateksmadratsite tootmine, kasvades tänaseks valdavaks mööblipolstri materjaliks.

Suurim porolooni tarbija on mööblitööstus, mille ettevõtete vajadusi arvestades valmistatakse mitmeid porolooni erinevaid  marke, mis eristuvad üksteisest pehmuse, tiheduse, tugevuse, elastsuse ning vastupidavuse poolest. Erinevaid porolooni marke kasutatakse erinevate toodete valmistamiseks. Väide, et poroloon ei kesta, tulenebki sellest, et kahjuks kasutatakse (eelkõige odava hinna taotlusel) mõne toote valmistamiseks porolooni marki, mis ei sobi selle toote jaoks. Tegelikult on porolooni eluiga olenevalt kasutusalast kuni 10 aastat, eeldades, et kasutatud on tootesse tehniliste omaduste poolest sobivat porolooni. Poroloontoote ostmisel tasub kindlasti tunda huvi, milline on sisu, ning kas see vastab teie vajadustele ja kas see on just teile sobilik.

Eelmistel aastakümnetel toodetud porolooni ei saa võrrelda tänapäeva porolooniga. Kuni 90-ndate aastate alguseni kasutati tootmisprotsessis gaasi tekitava lisaainena kahjulikku keemilist ainet freooni, tänapäeval aga vett. Lisaks freoonile kasutati tootmises ka palju teisi ebatervislikke, puhastamata ja mujal maailmas mittekasutatavaid aineid.

Tänapäeva porolooni tootmiseks kasutavad Euroopa vahtpolüuretaani tootjate assotsiatsiooni  EUROPUR liikmed kaasaegset tehnoloogiat ning kõik tooted on valmistatud freoonivabalt, ega sisalda muid kahjulikke ühendeid.

Kahetuhande teisel aastal omandab Dunlop brändi Hilding Anders Grupp ( peakontoriga Rootsis, Malmös) muutudes Euroopa juhtivaks voodipesutootjaks  ja madratsitetootjaks Euroopas, Venemaal ja Aasias.

Mööbli poroloon ( vahtpolüuretaan)

 

Mööbli poroloon ( vahtpolüuretaan)   Mööbli poroloon ( vahtpolüuretaan)

 Mööbli poroloon (vahtpolüuretaan)

INNERSPRING MADRATSID

1930 aastal võetakse kasutusle kapslis, riidekottidesse õmmeldud spiraalvedrudega  innerspring madratsid.

Kangaga ümbritsetud vedrud   Kangaga ümbritsetud keerdvedrudega madrats

Kangaga ümbritsetud vedrud                Kangaga ümbritsetud keerdvedrudega madrats

Bonnellvedrud   Vedruplokk   Vedruplokk madrats

Bonnellvedrud                                Vedruplokk                     Vedruplokk madrats

Vedrustus

Vedrustus on iga madratsi ja kogu pehme mööbli süda, sest paneb aluse mööbli mugavusele, toestades erinevaid pehmendusmaterjalide kihte. Seega on vedrustus madratsi või mööbli edasise kasutamise seisukohalt väga oluline.

Bonnell ( keerd) liivakella kujulised terasest spiraalvedrud või rullid ,on vanim ja kõige levinum kasutusviis, mida hakati kasutama juba 19. sajandil. Omavahel spiraalvedrutradiga tihedalt läbipõimitud, ühendatud, vedrude ridadest. Moodustades terviklikult töötava vedruploki Bonnel üksuse. Surve ühele vedrule kaasab ka teised kõrvalolevad vedrud, mis aitab tekkinud koormust ühtlaselt jaotada ja säilitada madratsi kuju. Ühe vedruploki vedrude arv sõltub nende konfiguratsioonist ja valmistusmaterjalist ning läbimõõdust. Kangaga vutlariga  ümbritsetud vedrudega (mis ei ole  omavahel läbi põimitud ) madratsi vormi aitab säilitada neid ümbritsev riie.Vedrustus garanteerib mehaanilise ja pikaajalise hügieenilise mugavuse ka mitmeaastase kasutamise järel. Pehmendusmaterjalide vahel olev õhuvahe, milles vedrustus asetseb, võimaldab õhu paremat liikumist ja seeläbi parandab magamismugavust.

Vedrustus on tervislikum kui teised materjalid, kuna võimaldab õhu ringlust madratsis. Kehast eralduva niiskuse ärajuhtimine on seetõttu kiirem kui teiste materjalide puhul.

Tänu heale mikrokliimale madratsi sees väheneb tolmulestade tekkimise oht 60%.

Vedrumadratsil saab magaja vabalt asendit muuta.

Kõrge kvaliteediga vedrusüsteemid kestavad kaua ja selle perioodi jooksul ei ole täheldatud erilisi muutusi vetruvuse vähenemise osas.

Vedruplokid ei ole loodusele kahjulikud, kuna kõik materjalid on taaskasutatavad.

Vedruplokid kaetakse olenevalt hinnast vaht,  lateks, kookos , vatiini ja teiste materjalidega. Sageli kasutatakse erinevate  materjalide  kombinatsioone. Polstriosa kaetakse loodusliku või sünteetilise kangaga.

Madratsites kasutatakse kolme tüüpi vedrustust.

 

Bonnell-vedrustus

Bonnell vedrusüsteem on kujunenud klassikuks vedrusüsteemide hulgas. Üksikud vedrud on asetatud ridadesses ja ühendatud spiraalse traadiga. Iseloomulikuks jooneks on Bonnell vedrusüsteemi puhul vedru topeltkooniline kuju. Bonnell vedrustusel on väga hea õhu läbilaskvus.

 

Tihevedrustus LFK  (Lightweight)

LFK vedrustus on väikese läbimõõduga traadist kerge vedrustus. Traat on termiliselt töödeldud, et suurendada vastupidavust.  Otsakeermete kuju on peaaegu neljakandiline, mis tekitab nn liigendefekti, seetõttu soovitatakse sellise vedrustusega madratseid kasutada mehaanilelt seadistatavates voodites.

 

LFK vedrustuse põhilised eelised:

 

  • väga paindlik vedrustus, seetõttu sobiv seadistatavates voodites
  • vedrude suur kogus tagab vetruvuse ja on väga hea tugi seljale
  • tihedalt asetsevad vedrud on heaks aluseks nende peale asetatavatele pehmendusmaterjalidele (polstrile)

 

Pocket-vedrusüsteem (taskustatud)

See vedrusüsteem, mida iseloomustavad eriline mugavus ja mitmekülgsus, muutub polstermööbli ja madratsitootjate hulgas järjest populaarsemaks. Üksikud vedrud on asetatud riidest taskutesse, mis omavahel ühendatakse liimimise teel.

Mitmetsooniliste taskustatud vedrusüsteemide puhul kasutatakse tsoneeritud vedrudes erineva läbimõõduga traate,  mistõttu vedrud annavad erinevatele tsoonidele erineva jäikuse ja pehmuse. Populaarsemad on 5- ja 7-tsoonilised vedrusüsteemid.

 

Pocket-vedrusüsteemi eelised:

 

  • hea vetruvus, kuna iga vedru töötab iseseisvalt
  • hea keha toestus
  • mugavus
  • hääletu vedrustus

 

 

 

ÕHKMADRATSID

 

1940: Õhkmadratsid ,valmistatud vulkaniseeritud kummiga kaetud kangast

Saksa inseneri Konrad Kyeseri õhkmadrats ca. 1405.       Õhkmadrats ja pump      Õhkmadrats

                    Saksa inseneri Konrad  Kyeseri                 Õhkmadrats ja pump                               Õhkmadrats

                   õhkmadrats ca. 1405.

1940 aastal võetakse kasutusele õhkmadratsid nagu me neid täbapäeval tunneme. Õhkmadrats, airbed täispuhutav madrats. On tavaliselt valmistatud kummist, PVC plastikust, tekstiilist,mis on armeeritud uretaanplastikuga. Madratsi õhuga täitmiseks kasutatakse kopsumahtu, pumpa, kaasajal sagedamini elektripumpasid. Osad madratsid on ventiili avamisel  isetäituvad. Õhuga täidetud madratseid kasutatakse valdavalt matkamisel, reisimisel ja külaliste majutamise korral. Õhutühja madratsi saab kergesti kokku voltida või rulli keerata,mis teeb tema paigutamise mugavaks.

Alalisel ,magamiseks mõeldud õhkmadratsid ei erine väliselt tavavoodist.Valmistatud vulkaniseeritud kummist, kaetud kanga või polüuretaanikihiga.  Jaotatud kas ühe või kahe  õhukoja,  kambriga. Varustatud lähtuvalt kambrite arvust kas ühe või kahe voolikuga, mis on ühendatud puldist reguleeritavatea ir inflaatoriga.  Võimaldades igal magajal madratsit eriosa  induviduaalset soovitud tugevusele  reguleerida. Kaasaegsed õhkmadratsid, mis on mõeldud statsionaarseks, igapäevaseks magamiseks, omavad vedrumadratsile omaseid funktsioone.

Puuduseks on mürgiseks peetav  ftalaate ja dioksiinide sisalduvad  PVC pehmed vinüülkatted

VESIVOODI

3600 e Kr. Pärsias kasutatakse voodeid, millel on kitsenahast ümbrises vesi.

Esimene reklaam vesimadratsikohta avaldati Londoni ajalehes 1854. aastal. Leiutis patenteeriti Inglismaal 1883. aastal Dr William Hooper Portsmouth’i poolt.

1960. a. võetakse kasutusele kaasaegne , reguleeritav vesivoodi.

Vesivoodi madrats    Vesivoodi madrats

Vesivoodi madrats                                          Vesivoodi madrats

Kaasaegne vesivoodi   Tipptehnoloogiaga varustatud vesivoodi

Kaasaegne vesivoodi                                              Tipptehnoloogiaga  varustatud vesivoodi

 

Legendi järgi kasutati esimest kitsenahast valmistatud ja veega täidetud voodit  Pärsias rohkem kui 3600 aastat tagasi. Kahjuks poole täpselt teada, mis otstarbeks, milleks nad neid kasutasid. Levinuim arvamus, et kasutati haigete ja vanurite valude leevendamiseks. Päeval soojendati päikesekäes veega täidetud vutlar, mis andis soojust öises jaheduses.

Läänemaailmas võeti vesimadrats esimest korda kasutusele 1878 aastal Sir James Paget St Bartholomew’ haiglas. Kus Dr.William Hooper Portsmouth kasutas madratsit ravi eesmärgil ja lamatiste ennetamiseks. Paget’ arvetes pidi vesimadratsis surve jaoutama ühtlaselt tervele kehale..Kahjuks ei olnud leiutisel võimalik reguleerida vee temperatuuri. Teadaolevalt toodeti 1895 aastal paar vesimadratsit. Mis nägid välja nagu suured soojaveepudelid, kotid. Nende tootmine ja kasutamine peatati sobivate materjalide puudumisel.

Alles 1960 aastal kui leiutati vinüül , võeti veega täidetud madratsid uuesti kasutusele. 1968 a. San Francisco State University  disaini tudeng Charles Hall, üritas luua täiuslikku vesimadratsit, mille kasutamine ja täitmine oleks võimalikult lihtne. Tema loodud esimene vesimadrats kandis nime „ Pleasure Pit“ ja sai hipikultuuri perioodil 20.saj kuuekümnendatel ja seitsmekümnendatel väga populaarseks. 1987 aastast  muutus  vesivoodid  täielikuks moehulluseks, moodustades üle 22 protsenti kogu USA madratsite  müügist .

Erinevad voodite kujundused, parandatud soojus-ja lainetuse kontroll, nimmetoed, temperatuuri regulaator on teinud vesimadratsist ühe kõige mitmekülgsema voodi. Tänapäeva vesimadrats  mahub tavalisse, standartsesse  voodiraami ja ei erine väliselt tavamadratsist.

 

TEMPURI,  MÄLU POROLOON,  VAHT.

1970s : invents material that later becomes known as . [ 6 ]1970. aastal leiutatakse  NASA’s materjal, mis hiljem saab tuntuks  mäluvaht, tempuri.

 

 

Tempur’ poroloon   Šveitsi Lux 8-tolline Tempuri madrats

Tempur’ poroloon                                         Šveitsi Lux 8-tolline Tempuri madrats

Tempur poroloonpadi                                     Tempur poroloonpadi

Tempur poroloonpadi

TEMPURi toodete süda ja hing, sai alguse NASA uurimiskeskuses, kus 1966. aastal töötati välja materjal, õhusõidukite ohutuspadiad, mis pidi leevendama astronautidele mõjuvaid tugevaid gravitatsioonijõudusid.

Temperatuuritundlik, gaasi  polümeermatriks algse nimega “ tujukas vaht” . TEMPUR on viskoelastne, avatud struktuuriga, pingeid leevendav temperatuuritundlik materjal, mis kohandub täpselt keha kujuga. Tavalisel polüuretaanmaterjalil on ebakorrapärane struktuur, mis surutakse raskuse all lihtsalt kokku. TEMPURi materjali miljardid avatud poorid ümbritsevad sinu keha, toetavad sind täielikult, kus vaja, kuid ei avalda survet. Kui tõused, võtab TEMPURi materjal tagasi oma algkuju.

TEMPURi loojad, kes mõistsid pingeid leevendava materjali tohututu potentsiaali, kulutasid peaaegu kümme aastat ja miljoneid dollareid TEMPURi materjali täiustamisele, et luua ideaalne materjal.

1980 nda aasta alguses andis NASA väljatöötatud tehnoloogia üldkasutavusse. Fagerdala Airoform AG oli üks väheseid ettevõtteid kes julges töötada selle raske ja tollajal veel üsna ebausaldusväärse protsessiga. Koostöös NASAGA hakatakse kauplema meditsiinitehnika valdkonnas röntgenlauad, haiglavoodite posturaalprobleemide käes vaevlevatele haigetele ,padjad, ratastooli istmepadjad spordivahendid jalgratturite kiivrite vooder jne.

Rootsi firma Tempur-Pedic oli lõpuks 1991 aastal saavutanud läbimurde ja valmis tooma turule äriliselt kasulikku mäluvaht tarbijaversiooni nimega  “TEMPURi”. The breakthroughs led the way for Fagerdala to develop a commercially useful product, introducing the first “Tempur-Pedic Swedish Mattress” in 1991.

TEMPUR  katted vastavad standardile Ökotex 100 ning madratsimaterjali on tunnistanud keskkonnasõbralikuks Saksamaa sõltumatu instituut LGA. TEMPURi tooted on töödeldud tolmulesta– ja teiste tavaliste allergeenide kindlaks.

 

KUMMEERITUD KOOKOS

                                  

 1992: Fibrelux tutvustab madratsit,mis on valmistatud kummeeritud kookosega.

Kummeeritud kookosmadratsi läbilõige               Kummeeritud kookosmadrats

Kummeeritud kookosmadratsi läbilõige           Kummeeritud kookosmadrats

Madrats,mis on valmistatud kummeeritud kookoskiust (kiud mida saadakse kookospähklit ümbritsevatest kestadest) Hiljuti toodi turule  madratsid, mis väidetavalt reguleerivad kehatemperatuurile ja  niiskusele. muutudes kehatemperatuurist lähtuvalt kuivemaks ja jahedamaks. Varustatud  nihkes mootoritega, mis vibreerivad, „ äiutavad sind nagu kiiges unele ja leevendavad seljavalusid. It vibrates with the use of an off-centre motor and is used therapeutically to ease back pains.

Kummeeritud kookos on loomulik, hügieeniline toode, mida kasutatakse haiglates ja tervise asutustes. Suurema tihedusega tooted pakuvad leevendust  ortopeediliste tervisehäirete korral ja toestavd  selga.

 

Tänu elastsusele on kummeeritud kookost ideaalne kasutada kaitseriietuse, mattide -või voodri materjalina. Esimesena kasutati kummeeritud kookosmatte juba Teise Maalimasõja ajal tankide õhk-dropidena.

Kummeeritud kookost kasutataks istmepatjade, autoistmete, diivanite ja toolide, jalamattide jne. valmistamisel.

„NO- KLAPP MADRATS“

2000.aastal võtab Simmons Allapanu Co (Üks vanimaidmadratsi -ja vooditootmis ettevõtteid USAs. Asutatud 1870.aastal)According to a Simmons , for 2005 were $855 million.  kasutusele “no-klapp” madratsi. This one-sided construction style has since been adopted by almost all mattress and bed manufacturers around the world. See ühekülgne madrats, mida ei ole vaja aeg ajalt teispidi keerata. Selle toote on tänaseks  kasutuselevõtnud  peaaegu kõik madratsi- ja vooditootjad üle maailma.

Nun, das Gelbett schied aus mehreren Gründen schnell aus und das Wasserbett war zum einen noch in sehr nasser Erinnerung, zum anderen war da in letzter Zeit der Gedanke, auf Strom zu schlafen, immer häufiger GEEL, ÕLIMADRATS.

2000 nendal aastal  jõudis turule madrats ,millel on geelist õlirõhu kiht. Sisseehitatud õlipadi salvestab kehasoojuse jättes mäluvahtkummiga kaetud pindmise kihi täiesti kuivaks.  Mugav madrats pakub maksimaalset mugavust.  Ortho Gel kaetud  Talaly Lateksiga, moodustades kärgstruktuuri, mis peaks leevendama kehapingeid enam kui 7000 punktis jaoutudes raskemate ja kergemate kehaosade vahel võrdselt.

 GEELÕLIMADRATS       GEELÕLIMADRATS

GEELÕLIMADRATS.

Kaasaegne kanapee                         Kaasaegne kanapee

Kaasaegne kanapee

Visioon tuleviku voodist   Avatud kiikvoodi

Visioon tuleviku voodist                                                                                                             Avatud kiikvoodi